Hvordan ved man om man er overvægtig eller fed?

Mål dig selv ved hjælp af BMI og T/H-index og find ud af om du er overvægtig eller fed.

BMI

47 % af den voksne befolkning i Danmark er overvægtige (BMI ≥ 25) og ca. 14 % lider af fedme (BMI ≥ 30). Vægt og højde hænger sammen. Det er derfor almindeligt, at bruge kropsmasseindekset (BMI = body mass index) i stedet for antal kg, når vi definerer normal vægt eller fedme. BMI giver et godt billede af fedtmængden i kroppen. Kropsmasseindekset beregnes ved BMI = vægt/højde2 (kg/m2)

Mål dit BMI:

Dit BMI er:
Dette betyder at du er:

Verdens sundhedsorganisation WHO har defineret grænser for normal vægt og forskellige grader af overvægt, som følger:
• BMI under 18,5 defineres som undervægtig
• BMI mellem 18,5-24,9 defineres som normalvægtig
• BMI over 25 defineres som overvægtig
• BMI over 30 defineres som fedme klasse I
• BMI over 35 defineres som fedme klasse II
• BMI over 40 defineres som fedme klasse III

T/H indeks

Forskerne har fundet ud af, at mavefedme er specielt uheldig. Personer med “stor mave”, også kaldet ‘æbleform’, har øget risiko for udvikling af type 2-diabetes og hjerte- og karsygdomme. Det vil sige, at jo større man er rundt om maven sammenlignet med hoftepartiet, jo mere risikofyldt er overvægten. Derfor har man også defineret et talje/hofte indeks, som mange benytter.

Talje/hofte (T/H) indekset afspejler mavefedmen og beregnes på følgende måde, hvor omkredsen er i cm rundt om
taljen/omkredsen og i cm rundt om hofterne. Her divideres talje i cm med hofte i cm.
• T/H-indeks over 0,8 hos kvinder defineres som overvægt
• T/H-indeks over 1,0 hos mænd defineres som overvægt

Forekomst

47 % af den voksne befolkning i Danmark er overvægtige og 14 % lider af fedme. Forekomsten stiger med alderen og er højest hos 50-60 årige. Forekomsten af overvægt i Danmark er steget markant inden for de seneste årtier. Siden 1987 er der sket en stigning i forekomsten på 75 %, og stigningen har især fundet sted i de yngste aldersgrupper. Forekomsten af svær overvægt blandt voksne mænd er steget fra 5,6 % til 13,7 % og for kvinder fra 5,4 % til 13,1 % med den største relative stigning blandt unge i alderen fra 16 til 29 år.På landsplan svarer dette til, at mere end 1,75 mio. voksne danskere er overvægtige og heraf lider omkring 600.000 af fedme. Der er næsten 100.000 danskere, der lider af fedme klasse II og III (BMI >35), og den overvejende del af denne gruppe vil have problemer med helbredet, som er behandlingskrævende.

Hvorfor er overvægt og fedme uheldigt?

Overvægtige er i stor risiko for at få en lang række sygdomme. De vigtigste er: hjerte- og karsygdom, højt blodtryk, type 2-diabetes, for mange fedtstoffer i blodet, podagra, depression, galdestenssygdom, brok, åreknuder, ryggener, slidgigt, søvnapnø og visse cancerformer. Disse sygdomme medfører, at overvægtige har en oversygelighed og overdødelighed sammenlignet med normalvægtige. Denne risiko er størst blandt yngre mennesker. For personer med overvægt og alder over f.eks. 55 år er der kun beskeden overdødelighed.