COVID-19?

Vi har i foreningen besluttet at samle de generelle og specifikke informationer omkring COVID-19, så du som overvægtig eller pårørende til en med overvægt, kan finde relevante informationer og anbefalinger fra Myndighederne. Vi vil gerne i foreningen være med til at bidrage til en sikker og tryg hverdag i denne tid med store omvæltninger. Derfor vil du til hver en tid kunne finde opdateret materiale omkring COVID og overvægt herinde. Det er en svær tid med mange omvæltninger og nye retningslinjer hele tiden. Det kan nemt blive forvirrende. Det er derfor vigtigt for os, at man kan finde de rigtige oplysninger og retningslinjer, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Alle vores beskrivelser om COVID-19 og retningslinjer er taget fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Hvad er COVID-19?

Den ny coronavirus, som man kan blive smitte med, kaldes SARS-CoV-2 mens den sygdom, som SARS-CoV-2 forårsager, hedder COVID-19.

Sygdommen COVID-19 skyldes en infektion i de øvre og/eller nedre luftveje med en ny type coronavirus kaldet SARS-CoV-2. Alle kan blive smittet med SARS-CoV-2, men de fleste vil få milde forkølelses- eller influenzalignende symptomer.

Der findes forskellige typer coronavirus (CoV), som kan gøre mennesker syge. Coronavirus kan være årsag til milde forkølelser, men også til alvorlige nedre luftvejsinfektioner. Det var tilfældet med SARS-CoV (Severe Acute Respiratory Syndrome), der gav anledning til et stort udbrud i 2003, og MERS-CoV (Middle East Respiratory Syndrome), der siden 2012 har givet anledning til alvorlige lungeinfektioner på Den Arabiske Halvø.

Genetisk undersøgelse har vist, at visrusset SARS-CoV-2 er 80% identisk med SARS-CoV, og det er baggrunden for, at den har fået navnet SARS-CoV-2.

Sygdommen COVID-19 kan give et varieret sygdomsbillede fra mild øvre luftvejsinfektion til alvorlige nedre luftvejsinfektion. Ældre mennesker og personer, der i forvejen er syge og svækkede af kronisk sygdom kan have et mere alvorligt forløb, hvor en svær lungebetændelse i værste fald kan være dødelig.

Udbrud med COVID-19

Verdenssundhedsorganisationen WHO oplyste i begyndelsen af januar 2020 om et udbrud med flere tilfælde af lungebetændelse, hvor årsagen var ukendt. Tilfældene forekom i Wuhan i Hubei-provinsen i den østlige del af Kina. Den 12. januar 2020 kunne WHO meddele, at patienterne var smittet med en helt ny type coronavirus (i første omgang betegnet ”2019-nCoV”, men senere navngivet ”SARS-CoV-2”).

Udbruddet omfattede til at begynde med personer, som havde haft kontakt til et marked Wuhan, hvor der blev solgt fisk samt levende vilde og opdrættede dyr. Det antages, at smitten er kommet fra en eller flere af disse dyr, men smittekilden er ikke blevet identificeret.

Udbruddet bredte sig fra Hubei-provinsen til resten af Kina og videre til en lang række andre lande, herunder Danmark, hvor det første tilfælde af COVID-19 blev påvist den 27. februar 2020. WHO erklærede den 11. marts, at der nu er tale om en verdensomspændende pandemi.

Smittespredning Smittespredning sker via person til person-smitte – hovedsageligt ved direkte kontakt ved dråbespredning fra nys eller hoste eller indirekte kontakt (fx via sekret på hænder). Det er velkendt for andre typer af coronavirus, som fx SARS- og MERS-coronavirus, at der kan ses smitte ved tæt kontakt til syge patienter.Det forventes, at man har størst risiko for at smitte andre, når man har symptomer da det gælder for andre typer coronavirus. Det er dog også påvist, at der i noget omfang kan ske smitte fra personer uden symptomer.

Kilde: Sundhedsstyrelsen