Ufrivillig barnløshed og forhøjet BMI

Det lyder måske både mærkeligt og stigmatiserende, men ikke desto mindre, så er det en realitet, at hvis man er kvinde og kæmper mod ufrivillig barnløshed og samtidig har et forhøjet BMI, ja så kan man ikke få hjælp til fertilitetsbehandling!

Vejen til at skabe nyt liv er en lang, svær og sorgfuld process, hvor du føler dig ensom og isoleret med dine tanker og følelser. Det er en følelsesmæssig svær byrde at gå med. Når man som kvinde, så oveni også kæmper med overvægt, så bliver processen og den psykiske byrde fordoblet og forværret.

Dels fordi, at man med et forhøjet BMI ikke bliver tilbudt fertilitetsbehandling og at det oveni, at man er ufrivillig barnløs skal forholde sig til, at man også skal tænke på vægttab, slankekure, kalorier mm. Særligt også fordi, at tanker om mad, krop, vægt og slankekure stresser din krop yderligere, i en tid, hvor man netop skal være god ved sig selv og stresse ned. Dels også fordi, det at være overvægtig og tanker herom, kan medføre så meget skam, skyld, selvhad, kropshad, overspisninger, spiseforstyrrelser, stigmatisering og følelsen af at stå udenfor, ikke være accepteret og være en del fællesskabet. Det fylder tankerne og selvværdet er i bund.

Så når man er kvinde, som i forvejen kæmper med ufrivillig barnløshed, men også oplever, at grundet sin overvægt, så kan man ikke få hjælp til at blive gravid, så er der dobbelt op på kontoen af selvbebrejdelser, skyld, skam, lavt selvværd, psykiske nedture og tanker om fiasko og slukkede drømme.

Derfor har vi indgået samarbejde med Fertilitetsterapeut Tina Teglgaard, som har mange års erfaring med ufrivillig barnløshed, både fagligt og personligt.

Det har vi gjort, fordi vi begge mener, at hjælpen til fertilitetsbehandling for kvinder med forhøjet BMI ,ikke kun er forkert og stigmatiserende, men også fordi, vi mener, at det bør være en kvindes ret og eget valg, at få muligheden for at blive gravid. Disse kvinder ønsker vi at støtte op omkring og hjælpe.

Tina Teglgaard, Fertilitetsterapeut

Samtaler med afsæt i ufrivillig barnløshed og fertilitetsbehandling

Som uddannet psykoterapeut med mange års praktisk erfaring kan jeg hjælpe dig med at finde effektive “redskaber” til at opnå større frihed og få mere overskud i dit liv. Min fineste opgave i vores samtaler er at lade dig møde dig selv med alt, hvad du indeholder, og kærligt støtte dig i at vokse som menneske. Det er der, hvor du møder dig selv uden at skulle fikse noget.

Med accept og medfølelse kan du bevæge dig dybere ind i en forståelse af dig selv.

Et gammelt indianersagn fortæller, at den længste rejse, vi som mennesker kommer til at foretage, går fra hovedet ned i hjertet. Når vi på denne rejse oplever, at hjertet brister, går det ikke i stykker; det åbner sig. Heri opstår der store muligheder for personlig transformation, personlig vækst og frisættelse af ressourcer, som bliver til øget nærvær i kontakten indadtil og udadtil.

Jeg fokuserer på sammenhængen mellem din krop og dit sind, på dine følelser og tanker med udgangspunkt i dit liv “lige nu og her”. I den proces opstår invitationer til at vokse ud over dine gamle og udtjente livsmønstre, hvorved du kan skabe mere klarhed, mening, retning, øget livsglæde og nærvær i din hverdag. Først når du medfølende accepterer alt smertefuldt, skamfuldt og svært, kan dine forandringer ske. Forandringer, der skaber og bringer øget energi og livsglæde ind i dit liv.

Alle dine problematikker er velkomne og er med til at skabe en forvandling af dig og dit liv. Enhver smertefuld eller vanskelig problematik er en mulighed for dig for at vokse og frisætte liv.

Du kan booke en tid eller læse mere om Tina og hendes arbejde her:

Hvis du ønsker at deltage i “Netværksmøde for kvinder der er ufrivillig barnløs med forhøjet BMI”, så kan du tilmelde dig her:

Næste møde er den 4. juli 2021