Folkemødet 2026

Adipositasforeningen deltager på Folkemødet 2026 på Bornholm den 11., 12. og 13. juni med et stærkt program fyldt med dialog, debat, personlige fortællinger og ny viden.

Mennesker med overvægt møder fortsat stigma, fordomme og barrierer i både hverdagen, sundhedsvæsenet og samfundet generelt. Derfor tager vi til Folkemødet for at sikre, at patientperspektivet bliver hørt, og for at skabe større forståelse for livet med overvægt i Danmark.

I vores telt på standplads J47 inviterer vi politikere, sundhedsprofessionelle, forskere, organisationer og borgere indenfor til tre dage med fokus på stigma, psykologi, sundhed, trivsel og de mange nuancer, der findes i samtalen om vægt. Programmet spænder fra personlige fortællinger og spørgetimer til debatter om vægtneutral sundhed, behandling, skam, seksualitet og spørgsmålet om, hvorvidt man kan være tyk, sund og glad.

Teltet er åbent alle dage fra kl. 09.00 til 19.00, og alle er velkomne. Uanset om du selv lever med overvægt, arbejder med området eller blot er nysgerrig på at blive klogere, håber vi, at du kigger forbi til en samtale, et oplæg eller en kop kaffe.
For forandring skabes bedst, når vi lytter til hinanden og bringer forskellige perspektiver sammen. Vi glæder os til at møde jer på Bornholm

Torsdag den 11. juni - standplads J47

  • 09.30 – 10.00: Mød Adipositasforeningen og hør mere om, hvem vi er (link til beskrivelse af event)
  • 11.00 – 12.00: Vægtstigma blandt børn og unge (link til beskrivelse af event)
  • 13.00 – 13.45: At leve med stigma – en personlig fortælling om overvægt (link til beskrivelse af event)
  • 14.30 – 15.00: Skam og fordomme gør ikke tykke mennesker sundere (link til beskrivelse af event)
  • 16.15 – 17.15: Krop, vægt og skam: Spørgetime om stigma, trivsel og hverdagsliv (link til beskrivelse af event)
  • 18.30 – 19.00: Afrunding på dagen

Fredag den 12. juni - standplads J47

  • 09.30 – 10.00: Morgengymnastik for større kroppe
  • 10.30 – 11.00: Mød Adipositasforeningen og hør mere om, hvem vi er (link til beskrivelse af event)
  • 11.30 – 12.30: Min krop og sind – skabt af ord og skam (link til beskrivelse af event)
  • 13.00 – 13.30: Når mad fylder så meget, at du bliver syg: en samtale om BED (link til beskrivelse af event)
  • 14.15 – 15.00: “Hvorfor tager du dig ikke bare sammen?” – valg, behandling og konsekvenser (link til beskrivelse af event)
  • 15.00 – 15.45: ADHD, mad og overvægt – mere end manglende viljestyrke . Afholdt af NCFO og ADHD foreningen. (link til beskrivelse af event)
  • 16.30 – 17.30: Kan man være sexet som tyk? (link til beskrivelse af event)
  • 18.30 – 19.00: Afrunding på dagen

Lørdag den 13. juni - standplads J47

  • 09.30 – 10.00: Morgengymnastik for større kroppe
  • 10.30 – 11.00: Mød Adipositasforeningen og hør mere om, hvem vi er (link til beskrivelse af event)
  • 11.30 – 12.00: Kan man være tyk og sund – og bør man altid tabe sig? (link til beskrivelse af event)
  • 12.30 – 13.30: Skal overvægt være en sygdom? – hvad vinder vi, og hvad risikerer vi? (link til beskrivelse af event)
  • 14.00 – 15.00: Vægtneutral sundhed vs. vægttab – modsætning eller mulighed? (link til beskrivelse af event)
  • 16.00 – 17.00: Må vi være her? – mod til at turde være tyk (link til beskrivelse af event)
  • 18.30 – 19.00: Afrunding på Folkemødet