Særfremvisning af “The Whale”

I Darren Aronofskys Oscarnominerede THE WHALE spiller Brendan Fraser, Charlie, en engelsklærer hvis tid er ved at løbe ud grundet overvægt og generelle helbredsproblemer. Alt imens han gør et sidste modigt forsøg på at forsone sig med sin opløste familie, må Charlie med sit store hjerte og skarpe hoved konfrontere sine for længst begravede traumer og undertrykte kærlighed, der har forfulgt ham i årtier. Det er et svævende karakterstudie af en mand, der kæmper med byrden af fortrydelse, faderskabets pligt og godheden selv.

Med filmen THE WHALE opstår en vigtig lejlighed for at Italesætte det skadelig sprog og de (for)domme, som samfundet har over for mennesker med overvægt:

THE WHALE, som er baseret på et Sam Hunters forestilling af samme navn, er en iøjnefaldende rolle for Brendan Fraser. Ikke kun på grund af hans utrolige Oscarnominerede præstation, men også på grund af den intime historie. Filmen udforsker Charlies forhold og konsekvenserne af handlinger, han foretog for mange år siden, og som førte til hans fremmedgørelse fra sin datter. At forstå og indleve sig i Charlies historie i THE WHALE, inklusiv årsagen til hans vægtproblemer, har potentialet til at ændre den måde, vi desværre har for vane at (for)dømme personer med dødelig overvægt uden berettigelse.

Instruktør Darren Aronofsky fortæller i sine film om mennesker, der har begået fejl, og det de deler; enorme hjerter og ønsket om at elske (og blive elsket) – selv når de kan virke uelskelige. THE WHALE er en vigtig historie, hvori Aronofsky dvæler på nærbilleder af Charlies krop, som for at tvinge seeren til at konfrontere de fordomme, vi måtte have. “Se på denne groteske mand. Han er døende. Se igennem alt dette til hans smukke hjerte”. Der er så mange vigtige ting, der skal siges om fedme, den negative kultur omkring emnet, og de måder, hvorpå traumer er i stand til at påvirke sindet og kroppen. Med THE WHALE, sætter Aronofsky fedme på dagsorden, og det kunne være interessant at formidle tabuet ved at være meget overvægtig, og de ar på krop og sjæl, dette medfølger som resultat af vores (desværre) ærgerlig tendens til at dømme andre udelukkende pga. udseende.

Filmen er blevet nomineret til tre Oscar-statuetter – bl.a. for bedste mandlige hovedrolle ved Brendan Fraser, som om nogen har genfundet sin popularitet og stjernestatus via sin enestående portrættering af engelsklæreren Charlie.

Ønsker du at deltage, så skriv en mail på info@adipositasforeningen.dk

Filmen vises torsdag den 2.3.2023 kl. 17 i Valby. Har du ikke mulighed for dette, så kan vi prøve og se om vi kan skaffe nogle billetter til din nærmeste nordisk Film biograf til torsdag den 2.3 eller fredag den 3.3.23

Dato:
Tidspunkt: